Dieta matki karmiącej

stycznia 31, 2017




Dzisiaj chce się z Wami podzielić moimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi diety podczas karmienia piersią. Gdy rozpoczynałam swoją przygodę z macierzyństwem, wszędzie znajdowałam informacje czego to nie mogę jeść w ciąży i później podczas karmienia. W zasadzie to po urodzeniu powinnam żyć na suchym chlebie, choć może i to złe, bo to gluten. Teraz, gdy spodziewałam się Nataszki wszyscy powtarzali, że mogę jeść co chce. To jednak nie do końca prawda, o czym szybko się przekonać, gdy moją córeczką dotknęła alergia pokarmowa. W takim razie jak jeść podczas karmienia piersią? Trzeba znaleźć złoty środek, pomiędzy tymi dwoma sprzecznymi teoriami. Dlatego spisałam kilka moich porad żywieniowych.

Odżywiaj się racjonalnie


Dziecko jest jak wampir wyssie z ciebie wszystkie siły witalne. Porównanie żartobliwe acz prawdziwe, nasz organizm nastawiony jest przede wszystkim na karmienie dziecka. Dlatego jeśli nasza dieta nie będzie obfita w składniki odżywcze, może to się odbić na naszym zdrowiu. Dobrze jest się kierować piramidą żywieniową w doborze ilość produktów z danej grupy.

Nie jedz za dwoje


Nie robiłaś tego w ciąże, wiec nie rób tego teraz. Zapotrzebowanie energetyczne twojego organizmy wzrasta podczas karmienia piersią o ok. 200-500 kcal, w zależności od tego czy jesteś aktywna fizycznie czy nie. To oznacza, że możesz sobie pozwolić na jeden dotykowy posiłek dziennie.

Odchudzania i diety


Lepiej sobie odpuścić diety na początku, aby nie zaburzyć laktacji oraz nie nabawić się anemii. Jeśli chcecie stosować jakąkolwiek dietę, skorzystajcie z porady specjalisty z dziedziny dietetyki.

Powoli wprowadzaj produkty silnie alergenne do swojej diety


Szczególnie jeśli ty lub ojciec maluszka macie jakiekolwiek alergie pokarmowe. U Nataszki niestety zauważyłam już alergię na jajka oracz czekoladę ;(.

Obserwuj dziecko


Jeśli tylko zauważysz, że maluch jest rozdrażniony, ma wysypkę lub robi zielone kupki, może to oznaczać, że coś w twojej diecie mu zaszkodziło.

Kontroluj to co jesz


Łatwiej ci będzie wtedy wyeliminować produkty, które szkodzą twojemu maluchowi.

Kawa


Jeśli masz na nią ochotę możesz ją pić, pamiętaj tylko o kilku rzeczach. Pierwszą kawę wypij dopiero gdy maleństwo skończy 6 tygodni. Nie pij bardzo mocnej kawy. Jeśli wypijesz za dużo dziecko będzie rozdrażnione i mogą się u niego pojawić problemy z zasypianiem. Pamiętaj o tym, że nie tylko kawa zawiera kofeinę, jest ona także w coli, herbacie, czekoladzie i wielu innych produktach.

Odżywiaj się zdrowo


Uważaj na konserwanty, sztuczne barwniki i aromaty, produkty o wysokim stopniu przetworzenia. Nie chcesz przecież karmić siebie i maluszka chemią. Jeśli jednak masz czasem ochotę na McDonalda, to pozwól sobie na odrobinę szaleństwa.

Nie pij alkoholu


Wytrzymałaś 9 miesięcy bez, wytrzymasz i kolejne, szczególnie że alkohol zaburza laktacje. Jeśli będziesz karmić dziecko dłużej niż 6-9 miesięcy i wyjdziesz gdzieś wieczorem bez malucha, to lampka wina czy drink nie zaszkodzą. Pamiętaj jednak, że jak długo alkohol jest w twoim organizmie tak długo jest też w twoim mleku. Jeśli się upijesz, wstrzymaj się z karmienie na przynajmniej 12 godzin.

Nie musisz jeść mdłego jedzenia


Przyprawy nie zaszkodzą twojemu maluchowi, owszem zmieniają bardzo delikatnie smak mleka, ale nie spowodują żadnych dolegliwości. Jedząc urozmaicone posiłki, twoje dziecko już podczas karmienie piersią będzie poznawać nowe smaki, a ty nie będziesz się męczyć spożywając nie doprawione posiłki.

Bogata w produkty odżywcze, racjonalna, ale też urozmaicona dieta pozwolą wam jak najdłużej karmić swoje dziecko piersią. Mleko mamy jest najlepszym pokarmem dla malucha, jeśli macie to szczęście i możecie karmić, róbcie to. Pamiętając przy tym nie tylko o potrzebach dziecka, ale i własnych.

Wpis powstał na podstawie obserwacji jakie poczyniłam na sobie i moich koleżankach, nie stanowi porady lekarskiej. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwość na temat diety podczas karmienia piersią skontaktujcie się z lekarzem lub konsultantem laktacyjnym.

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Najważniejszy w całym wpisie punkt to chyba zdrowe odżywianie, choć warto także pamiętać, że to nie wszystko - bardzo polecam tutaj III filary zdrowia od Anny Lewandowskiej, która przytacza, że na całość składa się nie tylko zdrowa dieta, ale także zdrowie psychiczne i fizyczne (aktywność!) :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny wpis. :) Dobrze sprawdzą się też herbatki różnego rodzaju. ;)

    OdpowiedzUsuń

Like us on Facebook

Instagram Images

Zgodnie z ustawą z dnie 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, korzystanie ze zdjęć oraz treści zamieszczonych na tym blogu bez wiedzy autora jest zabronione.